Řešili jste někdy otázku zaměstnanců? Čtete tyto řádky. Proto hádám, že ano. Jak je nalákat, aby u vás chtěli s chutí pracovat a jak si udržet ty stávající? Čím je přesvědčit, že jste zaměstnavatel snů? Existuje na to jednoduchá odpověď – digitální HR. Seznamte se. V tomto článku máte skvělou příležitost zjistit, jak vypadá v praxi.
V čem spočívá digitální HR?
Co si budeme povídat, zaměstnanci vám pomáhají plnit si vaše cíle a z toho důvodu potřebujete do své firmy najít ty nejlepší. Takové, které by za vaši firmu klidně dýchali. Jak toho dosáhnout? Jedině tak, že budete mít z koho vybírat.
Dávno jsou pasé inzeráty v novinách. Dneska žijeme v digitálním světě, a proto své zaměstnance musíte hledat právě na internetu. Ale aby to nebylo jen tak jednoduché, ani za obyčejný inzerát na www.jobs.cz vám potenciální zaměstnanci neurvou ruce. Budou vám nejspíš chodit životopisy, ale jsou to ty, které opravdu chcete?
Potenciálním zaměstnancům musíte ukázat důvody, proč by měli chtít pracovat právě u vás. Mám dobrou zprávu. Existuje několik možností, jak si k nim vyšlapat jednoduchou cestu.
Red Bull, Google, Apple… co s nimi?
Jak zařídit, aby ti nejlepší chtěli pracovat právě u vás? Různé benefity v podobě stravenek a dovolené navíc se stávají pomalu standardem. V prvé řadě je to ale značka (brand) dané firmy. Nemyslím tím teď logo nebo webovky. Jde mi hlavně o kulturu dané společnosti. Každý chce mít v životopise, co ukázat. Jen si představte, když vám někdo řekne „Dělala jsem 2 roky marketing v Applu.“ Uznejte sami, není to WOW efekt?
Jako první si tedy musíte vytvořit “lovebrand”, díky kterému vám budou uchazeči psát i bez vaší poptávky. Tímto i stávající zaměstnanci budou dělat maximum, aby si místo v takové společnosti udrželi. Proč? Na jeho pozici totiž čekají řady dalších zájemců.
5 rad na digitální HR v praxi
-
Začněte marketingovou strategií
Především si udělejte SWOT analýzu v porovnání s vaší konkurencí.
-
Zjistěte, kdo je váš cílový zaměstnanec
Ujasněte si, jakého člověka byste chtěli zaměstnat. Co by měl umět, jaký by měl mít charakter. Podle toho si vyhledejte i místa, kde se takové typy lidí nacházejí, abyste pak mohli správně cílit.
-
Najděte si alespoň 2 konkurenční výhody
Na nich postavte svoji strategii.
-
Ujasněte si komunikaci
Musíte si dobře stanovit, co je vaším cílem. Chcete vzbudit pozornost, budovat důvěru značky, získat nové uchazeče nebo si udržet stávající?
-
Buďte vidět
Jakmile máte v předchozích bodech jasno, jste připraveni na propagaci. Bude to formou PR, přímým nebo virálním marketingem? Možností je spousta. Limitovat vás budou hlavně finance. Ale jde to i levně. Sociální sítě mají dnes velkou váhu a přitom nevyžadují velké náklady. Spíše čas, chuť a vědět o tom dostatek, abyste je mohli tvořit špičkově.
Facebook, Instagram nebo LinkedIn?
Všechny tři! A klidně k tomu přihoďte i další sociální síť. Záleží především na tom, v čem podnikáte. Každopádně tyto 3 by měly být takovým základem. Vůbec se jich nemusíte bát jako čert kříže. Naučte se je využívat efektivně a stanou se pro vás hotovým zlatým dolem pro možné budoucí zaměstnance, ale také i pro zákazníky.
Důležitá je komunikační strategie. Každá sociální síť vyžaduje jiný způsob a tón, kterému je dobré se přizpůsobit.
Co dávat z hlediska HR marketingu na
Facebook
Pro některé požírač času. Pro vás další krok k úspěšnějšímu businessu. ALE záleží, jak se k tomu postavíte. :-) Facebook je ideální místo, kde se můžete podělit s fanoušky o zajímavosti firmy, úspěchy nebo o aktuální dění. Jednoduše jim na Timeline promítněte, co je na vaši firmě poutavého a proč tam chtějí všichni pracovat.
Instagram
Oproti Facebooku se tady můžete více vyřádit. Jakákoliv zajímavost by neměla chybět. Upekl někdo koláče na narozeniny? Blejsk a šup s tím na Instagram. Vyšlo něco vtipného z ranní porady? Blejsk a šup s tím na Instagram. Je to hlavně o interních věcech, ke kterým by nezainteresovaní lidé neměli jinak ani přístup. Ale prostřednictvím Instagramu a především skrze Stories se můžete podělit o lákavé prostředí, kterého mohou být součástí.
LinkedIn
Ideální sociální síť, na které můžete pravidelně představovat své nabídky práce. Sdílet své odborné články a ukázat ostatním, že opravdu rozumíte tomu, co děláte.
Landing page jako třešnička na dortu
Je skvělé mít zvládnuté inzeráty, ale kam na nabídky práce odkazovat? Na mail? Tím můžete přizemnit svoji dosavadní snahu. Proto je tady Landing page neboli přistávací stránka, na kterou můžete odkazovat. Je to web, ze kterého návštěvník nasaje atmosféru firmy a dostane chuť u vás pracovat.
Ukázka landing page http://firma.kofola.cz/kariera
Co říct závěrem
Záleží především na nastavení komunikace dané firmy. Musíte si zvolit správnou linku, po které se vydáte. Pokud chcete pomoci s nastavením správné komunikační strategie na poli sociálních sítí i landing page, určitě se na mě neváhejte obrátit. Na základě analýzy zjistím, jaká cesta pro vás bude nejlepší a navrhnu řešení. A co se týká vytvoření přistávací stránky, ráda vám někoho doporučím.
Čauky mňauky! :)